Hoe presenteer jij jezelf online? De do’s en don’ts voor je profielfoto op social media

Hoe presenteer jij jezelf online? De do’s en don’ts voor je profielfoto op social media

Als je actief bent op een of meerdere social mediakanalen, is een goede profielfoto essentieel. Maar wat is eigenlijk een goede zakelijke profielfoto? Waar moet zon portret aan voldoen?


Waarom is een goede profielfoto belangrijk?
Simpel: je hebt maar 1 kans voor de eerste indruk. Bezoekers van je social media-profiel kijken bijna altijd als eerste naar je foto. Op basis daarvan baseren potentiële klanten en opdrachtgevers hun eerste indruk. Kom je professioneel over? Oog je sympathiek en betrouwbaar? Dan zorg je er toch ook voor dat je die zo goed mogelijk benut?

Wat is een goede zakelijke profielfoto nu eigenlijk? Ik heb een paar do’s en don’ts voor je op een rijtje gezet.


De dos!

  • Profielfoto’s op social media zijn relatief klein. Zorg dus voor een duidelijke close-up van je gezicht.
  • Kijk recht in de camera. Maak contact met de kijker.
  • Kijk vriendelijk, maar ook weer niet té blij. Lachen mag, maar overdrijf het niet. Een sympathieke glimlach werkt vaak het beste.
  • Zorg voor een rustige achtergrond. Drukke details leiden de aandacht weg van je gezicht.
  • Draag kleding waar je je prettig in voelt, maar houd het vooral simpel en rustig. Geen drukke prints, die trekken vaak te veel aandacht.
  • Plaats altijd een recente foto. Als je later iemand persoonlijk ontmoet, moet je immers nog wel herkenbaar zijn.


De don’ts!

  • Vakantiekiekjes zijn niet geschikt als zakelijk portret. Je wilt toch professionaliteit uitstralen? Voorkom dus foto’s met boomblaadjes op de achtergrond (tenzij je boswachter bent), of een foto waarop je gezellig met vrienden aan het tafelen bent met een glas wijn in je hand. Zonnebrillen en vakantie-outfits zijn ook not done.
  • En wat dacht je van een selfie…? Ook niet doen!
  • Misschien een open deur, maar toch: gebruik ook geen foto’s van je kind of huisdier. Je wilt toch professionaliteit uitstralen?

Zo kan het ook!

Ugur Özcan, sinds vorig jaar directievoorzitter van Rabobank Almere, weet als geen ander hoe belangrijk een goede online zichtbaarheid is. Hij is actief op verschillende social media-kanalen en hij vroeg mij om een aantal profielfoto’s te maken voor zijn LinkedIn-account. Hij wilde graag een set verschillende portretten, zodat hij die regelmatig kan afwisselen. Ik heb hem gefotografeerd in mijn studio, met een neutrale achtergrond. Bij het bewerken van de foto’s heb ik het formaat van de foto’s precies aangepast aan de afmetingen die LinkedIn hanteert. Op zijn verzoek heb ik bij een aantal foto’s een vrije ruimte overgelaten, waarin hij zelf nog een tekst kan plaatsen. Zo heeft hij altijd een geschikte foto achter de hand!

Tijd voor een nieuwe profielfoto?

Wil je net als Ugur Özcan verzekerd zijn van een set geschikte profielfoto’s voor je social media-kanalen? Pak dan even de telefoon, dan prikken we op korte termijn een datum!